Zamieszczone przez mkz
Najoszczędniejszy samochód na świecie
Zwiń
X
-
Najoszczędniejszy samochód na świecie
Timo Friedmann, redaktor niemieckiej gazety Bild am Sonntag, przetestował "oszczędnego Hiszpana", jakim jest Seat Ibiza Ecomotive. Jak wypadł ten model?
Oto, co napisał w swoim artykule Timo Friedmann z Bild am Sonntag:
To właśnie Hiszpanie pokazują nam, jak to się robi. Mistrzami Europy w piłce nożnej już przecież są, teraz chcą zostać mistrzami świata w ekonomicznej jeździe. Seat Ibiza Ecomotive jest najoszczędniejszym samochodem na świecie. Przynajmniej wśród samochodów czterodrzwiowych i z pięcioma miejscami siedzącymi. Ale czy mniejsze zużycie paliwa oznacza także mniejszy komfort i mniejszą radość z jazdy?
Myli się ten, kto oczekuje, że nowa Ibiza Ecomotive będzie mocno odchudzonym małym samochodem o pozbawionym komfortu zawieszeniu. Mistrza świata w ekonomicznej jeździe prowadzi się tak samo jak jego "normalnych" braci, choć zużywa on znacznie mniej paliwa. 80-konny trzycylindrowy turbodiesel odpala z charakterystycznym mruknięciem pomimo wałka wyrównoważającego i wytłumienia. Jednak do dźwięku silnika można się przyzwyczaić. Zaskakujące jest to, że ekologiczna Ibiza jest bardziej dynamiczna niż jej odpowiednik bez opcji oszczędzania. Rozpędza się w 12,9 sekund do 100 km/h (o 0,2 sekundy szybciej niż niezoptymalizowana pod kątem spalania Ibiza o tej samej mocy), bezproblemowo osiąga prędkość 177 km/h (o 8 km/h więcej niż "normalna" Ibiza).
Auto jest przy tym zdecydowanym zwycięzcą w kategorii spalania: 3,7 litrów oleju napędowego według zapisu w dokumentacji. Emisja CO2 wynosi zaledwie 98 g/km. To jest rekord! Co prawda Smart Diesel pali tylko 3,4 litra, jednak pod względem wielkości to zupełnie inna klasa.
Dla Seata mniejsze zużycie paliwa nie oznacza mniej luksusu. Samochód ma seryjnie wspomaganie kierownicy, radio z odtwarzaczem CD, elektrycznie regulowane szyby, a na życzenie dostępna jest także klimatyzacja. Nic tutaj nie przypomina ascetycznego 3-litrowego Lupo, którym VW zrobił furorę w 1999 roku.
Skromny aż po zderzaki: z zewnątrz mistrza świata w oszczędzaniu rozpoznamy tylko po prostych kołpakach i czarnym spojlerze na dachu.
Zmniejszenie zużycia paliwa osiągnięto przede wszystkim dzięki ulepszonej aerodynamice. Duży spojler na dachu oraz zabudowany grill i specjalne spojlery kierujące strumień powietrza przed kołami pozwalają zaoszczędzić łącznie 0,2 litra oleju napędowego.
Ponadto zredukowano ciężar pojazdu, samochód porusza się na 14-calowych felgach (zamiast 15", co obniża wysokość), zwiększono ciśnienie powietrza w oponach (2,9 zamiast 2,3 bar) oraz zmieniono oprogramowanie sterujące silnikiem. Podczas jazdy próbnej można było odczuć lekko sztywniejsze, ale w żadnym wypadku nie mniej komfortowe zawieszenie. W ten oto sposób Ibiza wygrała Złotą Kierownicę w kategorii najlepszego samochodu małolitrażowego roku.
Jedyna wada: do najtańszych ten "oszczędny Hiszpan" nie należy. W chwili wejścia na rynek (luty 2009) nowy Seat będzie kosztować niecałe 15 000 EUR. Nadal jednak jest to o całe 1 475 EUR mniej niż porównywalny VW Polo Bluemotion.
Źródła
• Iberia Motor Company (Timo Friedmann)
-
Komentarz